понедельник, 14 ноября 2016 г.

Педагогическая копилка

Конспекты уроков


Открытый урок   7 класс  
 Nothing is forever


  1. Орг. момент
T: Good afternoon! We have an unusual lesson today, we have some guests, greet them please!
      Cl: Glad to see you!

  1. Сообщение ученика
T: These days we can follow ( watch on TV) a great event in sport life as you know. What is it?

Yes, the Winter Olympic Games. Where does it take place?

And whose turn to be a journalist today?

Let’s listen to her.

( P tells about the latest news from the Olympic Games)

  1. T: Really, Olympic Games are always known to be the holiday of friendship & solidarity of all nations. We all live in one Earth. And one of the global problems of the Earth is ecology.
The theme of our lesson today is “Nothing is forever” & we are going to speak about ecological problems.

The Earth is like … an apple.

If we cut it in 4 parts, we’ll see that 3 parts of it is water (oceans, seas, lakes & rivers).

Less that 1% of Earth water is fresh  & we can drink it.

1/ 4 (one quarter) is land. And only half of the surface is habitable ( the land were people can live). We can’t live in this part because there are mountains, deserts, frozen ice caps.

Can you imagine what would happen if this part of the world were polluted?

  1. Before speaking about ecological problems let’s revise the words. Repeat after me:
      Environment

Pollution

Polluted

To breath

To last atmosphere

Dangerous

In danger

To burn

To recycle
 to save

  1. T: Now I’ll give you cards. Match the words & their definitions.
  2.  Учебный разговор
         1. What is an environment?  На доске     air

                                                                  forest

                                                              land, water

  2. How the land is polluted?

  3. Does the litter last long?

      How long does a glass bottle last?  ( forever)

      How long does a plastic bottle last? ( 500 years)

  4. How do people pollute water?

      - throw rubbish into rivers & lakes

      - factories pour waste into rivers

      Do you remember what happened in Khabarovsk last month?

  5. What happens when the water is polluted?

      - poisons kill fish & sea animals

       - we can’t drink

  6. What about the forest?

       - the trees are cut down

       - people start the fire

       - people leave litter

       - animals and birds disappear

7. What pollutes the air?

       - smog of cars & factories

       - open burning of litter

       - factories pollute the air with toxins & dangerous chemicals

       - wastes of coal burning

Without forest we’ll have no air to breath    

7.Монологическое высказывание

P1, P2 about ecological problems of water & forest.

8.  Аудирование, чтение, перевод     Ex 5 p.68

9. T: And do we have any ecological problems in Churapcha?

What are they?

Now a project work. ( in 3 groups)

What can we do to protect our village?

Уч-ся работают над проектами. Защита.  ( filters, cleaning devices)

10. Making a Green Tree

T: Now I give you these green leaves.

Write please “ I promise to……”   or “ I promise not to…. .” ( написать на доске)

P1 зачитывает и прикрепляет листочек к стволу.

T: What a wonderful tree we have got! We name it Green Tree & I am sure you’ll keep your promises & try to do your best to protect our nature.

11.    T: Now let’s sing our song.

12.    The lesson is over. Good-bye.


Интегрированный урок английский язык + культура народов РС(Я)
«Кэмус дорхоон тойуга»
«The amazing sound of the khomus»
7 класс



Цель урока: формирование межкультурной коммуникативной компетенции у обучающихся.


Учебная: совершенствовать лексико-грамматические навыки говорения и умение вести диалогическую речь по заданной тематике, учить высказывать свое мнение, совершенствовать умение понимать иноязычную речь на слух.

Развивающая: развивать навыки работы в паре; навыки говорения (ведение диалога); развивать творческие способности;  способность к языковой догадке, сравнению. Воспитательная: воспитывать у учащихся уважительное и толерантное отношение к мнению собеседника, привить любовь к музыке. Помочь осознать себя как носителя национальной культуры через призму культур и традиций других народов.

Тип урока: интегрированный

Оборудование урока: смарт доска, хомусы

Ход урока:
1.      Организационный момент. Good morning! Glad to see you!

 Warming-up. Do you like music? Where do you listen to music? What do we need to play the music? Yes, musical instruments.

2.      Работа со словарем. Vocabulary work.

Look at the smartboard. There is a magic music box. Let’s look what musical instruments are here in the box.

Из музыкальной шкатулки вылетают картинки с изображением музыкальных инструментов, а затем названия инструментов на английском языке.

Piano, violin, guitar, flute, drums, saxophone, keyboard, accordion, trumpet, bagpipe ( it is Scottish national instrument)

Repeat after me please!   Ученики повторяют за учителем названия инструментов.

3.      Guessing
You know that all these instruments produce very beautiful sounds. Listen to the sounds and guess the  instruments.

4.      Практика диалогической речи.
Now let’s make a dialogue. You are pupils. You meet each other  in the street. One of you is coming from music school. The other can’t play any instrument. Ask what instrument you would like to play. Why?
I would like …
I would like to play…
I would prefer …
I would prefer to play…
Would you like to play …?
На экране образец
musical instruments you can play or what musical instruments you would like to play.

-          Can you play any musical instruments?

-          What musical instrument do you play?

-          Would you like to learn?

-          Which musical instrument would you prefer to play?

-          When did you start playing it?

-          Who teaches you to play?

I can play…

I can’t play any musical instrument but I’d love to.

I would like to play ….

I would like to learn to play …

I like the sound of …

As for me…
Прослушивание диалогов. 2-3 пары

5.      Now let’s look at our music box. Here one musical instrument is left. What is it? Yes, it is the khomus – our national instrument. Let’s listen to Vasily Nikolaevich.
Учитель рассказывает из истории  хомуса.

Учуутал кэпсээнэ: Хомус диэн музыкальнай инструмент. Бу саха эрэ норуотугар буолбакка, бары норуокка угустук тар5аммыт тэрил буолар.
            Угус норуокка национальнай музыкальнай инструмент диэн биллэр. Кини ураты оноьуутугар, матырыйаалыгар, форматыгар бол5омто ууруллар. Хас биирдии норуокка хомус туспа айылгылаах. Холобур, япония5а сиэр-туом толоруутугар туттуллар, уксугэр ойуун кыырарыгар сурун суолтаны ылар эбит.
Орто уйэлэр кэмнэригэр Европа5а хомуска уксун эдэр дьон тапталга билиниилэригэр тутталлар эбит. Бу музыкальнай тэрили аан маннайгыннан  Австрия5а айбыттар. Хомуьу «маультроммель» диэн ааттыыллара.
Оттон саха хомуьа этигэн тыаьынан элбэх омук кутун туппута. Саха5а хомус ус арааьа бара биллэр: мас хомус, тимир хомус (биьилэхтээх), икки тыллаах хомус.
- видеоклип – игра на хомусе 

 6.     Учитель рассказывает о хомусах разных стран

- (элбэх атын дойдуга баар) На экране – названия стран на английском и хомусы

- видеоклип – игра на хомусе иностранцами
Хомуска былыргылыы тардыы ньымаларынан: сыыйа тардыы, этэн,  санаран тардыы буолаллар. Саха  норуотугар хомуьу сайыннарарга анаан тереебут туспа дьыл5алаах киьинэн Иван Егорович Алексеевы  Хомус Уйбааны аа5абыт.
Кини сыралаах улэтин тумугунэн 1988 сыллааххха Дьокуускай куоракка варган проблемаларыгар аналлаах Бутун Союзтаа5ы конференция ыытыллыбыта. Оттон 1991 сыллаахха Туймаада эбэ хотунна 2с конгресс ыытыллыбыта. Онон бары норуоттар до5ордоьууларыгар биир уктэл оноьуллубута.
            Варган – итэ5эл ураты кестуутуттэн уескээбит музыкальнай инструмент буолар. Бу ейдебулу 1996 сыллаахха дьоппуон омук виртуоз-хомусчута Лео Тадагава биэрбитэ. Варган латыын уонна былыргы грек тылыттан уескээбит диэн быьаараллар.  
            Керергут курдук хомус араас керуннэрэ араас норуоттарга хайдах буоларын.
7.      Речевая зарядка
Thank you very much Vasily Nikolaevich.
 We have listened to the khomus compositions. Did you like it? What feelings, emotions have they reminded you?
Повторение прилагательных ( wonderful, beautiful, fantastic, exciting, pleasant, warm, brilliant, powerful, emotional, it reminded me nature in summer, it reminded my early childhood, my grandparents, forest and alaases)

 I find it very …

In my opinion …

To my mind…

It reminded me…

Ex: As for me, I find it wonderful. It reminded me my happy days in Myndagai last summer.

8.      Работа с текстом. Чтение

Now  read the text about the khomus please and put the words. ( на экране текст)


   all over the world         birds         beauty       created         instrument        national       listen to

                                                           The khomus
                   Khomus is an ancient instrument, widely spread all over the world. It is our national instrument which is loved by everybody. Khomus is a very simple and small instrument. The music of khomus comes from the heart of the performer. In khomus music you can smell flowers, spring breath and the awakening nature, hear singing of birds.
Playing the khomus is always a unique improvisation. It is difficult to describe the beauty of the khomus music. You can understand it only after listening to a live performance of a khomusist improviser.
Play the khomus, listen to the khomus music and create the khomus music. You will get real happiness from coming into contact with this beautiful instrument. You will feel pride for people who created this magical art for the world civilization.

 Контроль выполнения задания. Чтение вслух (при чтении правильный вариант ставится в тексте на экране)

9.       Учитель культуры: давайте теперь мы сами поиграем на хомусе. (Из шкатулки достает хомусы и раздает детям.) На улице весна, давайте мы с вами попробуем изобразить звуки весенних капель.
Физкульт мунуутэ:
Хомуска оонньооьун.
            Хомустутулун керуе5ун

10.     Чтение стихотворения . A poem written by Alexei Kulakovsky about khomus, translated by Elena Shishigina. Мальчики читают хором на якутском, девочки на английском.

11.  Подведение итогов.

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий